Jelte en Catharina's Weblog

Ganges

Vorige week zaterdag zijn we naar de Ganges geweest. Langs de Ganges zijn 80 zogenoemde Ghats. Op deze plaatsen wassen mensen zich, aanbidden ze de Ganges, en verbranden ze hun doden. We gingen met een boot het water op en voeren langs veel van de Ghats. Het was erg interessant om de mensen bezig te zien! Ook de Ghat waar de mensen worden verbrand is indrukwekkend om te zien. Je ziet voeten tussen het hout uitsteken voordat het verbrand wordt. Het water is ontzettend smerig! Soms zie je lijken van mensen drijven. Toen wij op de ganges waren zagen we een dode geit drijven en dan zie je ook de mensen het water drinken!

Ook hebben we die dag verschillende sieraden gekocht om te laten zien dat Catharina een getrouwde vrouw is. In India heeft een getrouwde vrouw een rode streep op in het midden van haar hoofd en een stip. Daarnaast draagt ze teenringen en heeft ze een mangal sutra (ketting). Daarnaast draagt ze vaak een Sari. Er was hier verwarring ontstaan of Catharina getrouwd was. Het is in de Indiaanse cultuur not done om als meisje en jongen samen te leven voor je huwelijk. Ook is het ongepast om als vrouw alleen te zijn met een man, die niet je eigen man is. Ook worden de meeste huwelijken nog gearrangeerd. Ze noemen ons huwelijk een 'lovemarriage'. Het is goed je aan te passen aan de cultuur, zo accepteren ze je sneller. (alle vrouwen reageerden hier heel erg enthousiast toen ze Catharina met haar nieuwe aanwinsten zagen!)

Sinds deze week zijn we ook trotse eigenaren van hond Sparky! We zijn gevraagd om op een hond te passen van mensen die voor een lange tijd weg zijn. Het is een jonge hond, dus we moeten hem nog wel wat dingen leren! Maar we vinden het erg gezellig om hem om ons heen te hebben.

We zijn deze weken druk bezig geweest met lesgeven (school, computer, bakken, muziek, engels) Daarnaast doet Jelte nu ook klusjes. Vandaag heeft ie mooie stelten gemaakt voor de kinderen van de school. Catharina is verder ook nog bezig om ontwerpen aan te passen voor ‘hope arts' de winkel die ze hier hebben. Een volgende keer vertellen we daar wat meer over. (er is zoveel te vertellen!!)

Dit was het weer voor eerst. We zullen ook weer een aantal foto's op de site zetten van onze belevenissen!

Groetjes,

Jelte en Catharina

christina

Vet verhaal:D
Ik wil jou wel eens zien als echt indaanse vrouw (in het blank) :D

xx liefs chris

Jos

Ik dacht al Katrien, wat miste ik toch steeds..

willy scherpenzeel

Wat een belevenis zeg,ik kan me voorstellen dat zoiets indruk op jullie maakt,En wat is er mooier om zo versierd door het leven te gaan.Veel wijsheid toegewenst en Gods Zegen.

Esther J

Wow, tof zeg! Gaaf om het staatbeeld te zien, de geiten taxi en de divali! Wat een land! Maak lekker veel foto's van de dingen die je nu nog opvallen. Na een paar weken vind je het heel normaal... en maak je er geen foto's meer van...

Leuk om de foto's te zien en zo een inkijkje te kijken in jullie leven (naar de bakker, naar de stad, uitzicht en cricet spelen natuurlijk :))!

Vanuit een herfstachtig NL wens ik jullie alsvast een goed weekend toe!

Greetz< Esther

Peter en Debora

He lieve mensen! Leuk om weer wat van jullie te lezen! Het is zo'n ander leven in India. Echt gaaf om mee te maken! We hopen dat het goed met jullie gaat en je een beetje thuis voelt in het land van extremen.
Wij gaan morgenochtend vroeg naar Sydney. Daar zijn we een week. Daar gaan we de Hillsongchurch bezoeken! We zijn erg benieuwd!
Groetjes uit melbourne!

Annelies

Hi!
Dus aanpassen aan een andere cultuur! Mooi dat ze zo enthousiast reageerden!
Echt apart om die foto's te zien van het water en het straatbeeld. Zo anders!
Vandaag 5 graden hier, vanochtend naar de church zelfs 3, het wordt kouder hier!
Doei!
Annelies

Henk Spelde

Vergeet ook niet om lekker te gaan eten bij de verschillende standjes.Kun je gerust doen. Maar pas een beetje op met de hete curry's. Je brandt niet alleen je mond maar na een poosje ook je k***. Dat noemt men heel toepasselijk "ring sting" :-)
India is het meest indrukwekkende land dat ik ooit gezien heb. geniet ervan.