Jelte en Catharina's Weblog

Culturele uitjes & winter!

Hallo allemaal!

Het is alweer een paar weken geleden dat we ons laatste verhaal op de site gezet hebben en dat betekent dat het weer tijd wordt voor een nieuwe!! Twee weken geleden zijn we naar Sarnath geweest. Dat is een buitenwijk van Varanasi waar we een paar kilometer vanaf wonen en het is een hele belangrijke plaats voor Boedisten. Boedda heeft namelijk zijn eerste speech in Sarnath gehouden. Er is daarom een reusachtig monument te vinden, maar ook budistentempels van een hele hoop verschillende landen.Varanasi is dus niet alleen een hele belangrijke plaats voor de Hindoes, maar ook voor de boedisten. Naast veel Indische toeristen waren er ook een hele boel westerse toeristen te vinden. Wij hebben een paar tempels van binnen bekeken, maar we vonden het erg nare plaatsen, dus we zijn er snel weer uit gegaan.

Een team uit Bangalore (Zuid-India) heeft de afgelopen weken ook meegeholpen op de base. Het is leuk om nu een team op outreach te zien terwijl we een paar maanden terug zelf nog een outreach team waren. Jelte is met ze mee geweest om een boer te helpen met zijn rijstoogst. Dit was erg leuk om een keer te doen en te zien hoe dat gaat.

Het is winter in India! Ook qua weer is Varanasi een plaats van extremen. 'Naast heel nat in het regenseizoen en heel droog in het winterseizoen wordt het 's zomers erg heet (tot 50 graden) en in de winter fris!(graad of vijf) We hebben afgelopen week twee regen-dagen gehad en daarna is het ineens veel kouder geworden. Mensen lopen hier al met dikke truien en mutsen, al vinden wij dat het nog wel wat mee valt.

Het werk gaat goed en gaat z'n gangetje. Het is vrij druk voor ons allebei en dat betekent dat de tijd vliegt! De afgelopen weken zijn ontzettend snel gegaan. We leren steeds meer mensen kennen al is het samen zijn in de grote groep nog wel moeilijk voor ons. De samenkomsten die we 2 keer per week hebben zijn in hoofdzakelijk Hindi met een klein beetje vertaling in Engels en dat maakt dat we ons nog steeds wat buitenstaanders voelen. Wel worden we soms uitgenodigd bij mensen, wat leuke ervaringen zijn! Zo zijn we afgelopen zondag met een collega teacher en bakker naar zijn kerkje geweest en hebben we daar de zondagschool gedaan. Dat was erg geslaagd!!

De hartelijke groeten uit India!

Jelte & Catharina

Rixt

Hai Jelte en Catharina!
Wat een avonturen. Ik denk aan jullie. Wat vliegt de tijd. Ik hoop dat jullie lessen goede vruchten afwerpen!
Veel plezier met het hele andere leven!
TUUT
Rixt

Annelies

Hi! Leuk om weer wat van jullie te horen. Johhh, wat een grote tempels.... en leuk die foto's van het lesgeven. Zie er tof uit!
Groet,
Annelies

Gerda

Fijn dat we weer helemaal op de hoogte zijn. Wat is er veel te beleven en te doen.
Maar ja, de tijd kort al in! Nog hele goede maanden (weken) in India!

willy scherpenzeel

Hallo Catharina en Jelte,mooie foto Catharina! een echte juf voor de klas! Jelte jij op je teen slippers aan het rijst oogsten, of jullie er al jaren wonen lijkt het.Geniet nog van de laatste maanden.

De Chaveiro's

Hoi lief stel! Wat leuk om weer eens wat te lezen van jullie avonturen in India! We zijn jullie niet vergeten hoor! Jammer he van dat winter? Je denkt niet gauw inderdaad dat het koud kan worden. Zijn de huizen er daar wel op voorbereid? Ach, dikke truien en mutsen doen wonderen :) Dikke knuffel van mij en Sanne en Daan zou het ook geven als hij hier nu was geweest. Jullie zijn een top stel en als je ex-smallgroup-leader ben ik erg trots op je Cat! Knuf

Debora en Peter

He Jelte en Cath! Leuk om weer foto's te zien en jullie verhaal te horen! Hier gaat het goed! Deze week is maar kort, we zijn zondagavond weer in Melbourne aangekomen en gaan vrijdag naar Lorne voor Schoollies. Meer dan een week feesten!! Nou jah, de studenten dienen enzo. We zijn benieuwd. Erg vermoeiend al die trips maar erg leuk om wat van Australie te zien!
We gaan ervoor!!

Veel liefs,

Debora en Peter

Boukje Hietkamp

Hoi Jelte en Catharina,wat weer bijzondere verhalen.
het lijkt me idd een bijzonder land en een heel eigen cultuur.
Leuk dat jullie zo voor de klas staan. Leuk dat jullie nu een hondje hebben dat kan erg gezellig zijn en vermoeiend natuurlijk want je moet hem/haar nog heel veel leren. Wij hebben sinds een paar weken ook een jonge hond dus ik spreek uit ervaring. Nog een hele fijne tijd toegewenst daar in India. Blijf dichtbij Hem je Hemelse Vader.
Wentel al je zorgen op hem af want jullie liggen Hem na aan het hart. Dan zal Hij jullie sterk en krachtig maken.1 petr 4 Een lieve groet, Boukje

job

uiteraard super cool om jullie verhalen weer te lezen. wat ik me af vroeg. waarom de tempels zo een nare plaats is? ik kan me er wel een voorstelling van maken waarom. Maar waarom vinden jullie het een nare plaats?